الاثنين، ٢٣ مارس ٢٠٠٩

دلع نجيب سرور


بيني وبينك سور ورا سور

وانا لا مارد ولا عصفور

في إيدي ناي

والناي مكسور

وصبحت انا في العشق "مَثل"

والبحر بيضحك ليه ......وانا نازله ادلع املا القلل

البحر غضبان ما بيضحكش

أصل الحكاية ما تضحكش

البحر جرحه ما بيدبلش

وجرحنا ولا عمره دبل

والبحر بيضحك ليه … وانا نازلة ادلع املا القلل

قللنا فخارها قناوي

بتقول حكاوي وغناوي

يا قلة الذل أنا ناوي

ما شرب ولو في المية عسل

البحر بيضحك ليه … وانا نازلة ادلع املا القلل



كان دلع "نجيب سرور" مكتملا

وصوت "منير" جعله يعبر حدود الكمال

هناك ٨ تعليقات:

r يقول...

البحر غضبان ما بيضحكش

أصل الحكاية ما تضحكش
-------------------------------
متهيألى انها البحر زعلان مش غضبان

بعتبر نجيب سرور شاعر التمرد
الداخلى والخارجى بس للاسف لم يعبر بالتمرد دا للأمان النفسى له

يعنى مهما كان البحر نفسه
ما عرفش يروضه

واذا كنت ما قريت ديوانه - لزوم ما يلزم -- عندى أجمل مقتطعات له فى
مدونتى من قراءاتى --


دمت بخير

bluestone يقول...

في ايديا ناي
والناي مكسور

هو فيه حاجة بتوجع اكتر من كده
حتى الدلع طالع بالآه

الله يرحمه ... ما اخدش من اسمه كتير
اما منير هو صوت البني آدم في المزيكا
وبعديه هنسمع مسخ

تحياتي

محمد عبد الرحمن شحاته يقول...

نجيب سرور شا عر عزيز علينا كلنا وان كان كل شاعر له بعض النزوات فلا يقلل من صورته فلا بد من أن نعالج الأخطاء ولا يمكن ان تنتهي المزايا بخطأ ما
ويا جيفارا مات دي مدونتي التانيه وتسعدني زيارتك وأيضاً تعليقك
http://fares-poet.blogspot.com/

horas يقول...

بسنت:
أشكرك ع المتابعه
وع التعليق الجميل
واتمنى تكرار الزيارات

horas يقول...

blue stone:
نورت المدونة
اهلا اهلا اهلا
تعليق رائع
اشكرك عليه

horas يقول...

محمد عبد الرحمن شحاته:
نزوات ..!!
لا تعليق
واشكرك ع الزيارة
وبرضه
ع التعليق ..
ّّ

غير معرف يقول...

محمد مصطفى يقول:

بجد نجيب سرور راجل عبقري.

ياسلام لو تسمعها كاملة من عمنا الشيخ إمام الله يرحمه.

horas يقول...

محمد مصطفي:
الله يرحمه
ويرحمنا جميعا يا دكتور
صباح الفرن..!!