الأربعاء، ١ أغسطس ٢٠٠٧

اهتراءات مراهق


سأكتب دون تحضير مسبق

ليس في رأسي فكرة معينة

كل ما أعلمه أنني لم أنم منذ فترة طويلة

كل ما أعلمه أنني لا أشعر بأى أمان

لى صديق مغربي في طريق سفره لأسبانيا

سرقت حقيبته وهى تحوى كل ماله واوراقه الهامة

والكمبيوتر النقال والنسخة الوحيدة لروايته الجديدة

وكل ملابسه وكل أشياءه الضرورية والغير ضرورية

عندما تخيلت نفسي مكانه

أفزعنى الخاطر

و حمدت الله

لكننى لم أكن سعيداً

كنت حزيناً لصديقي

وكان حزيناً

بعد الحادثة بأيام تكلمنا

كان كأسعد أهل الأرض

بل كان أسعدهم على الاطلاق

توقعت انه وجد حقيبته المسروقه

فحكى لى حكاية غريبة

كان في مقهى أسبانى

ثم لمح شخصا يشبهه بشدة

يجلس بالقرب من البار

ولكن هذا الشخص كان أجمل بكثير

وكان قوي البنية

كلما نظر اليه صديقي نظر الشخص وكأنه لاحظ هو ايضاً التشابه

فرغ صديقي من مشروبه وعزم على محادثة شبيهه

قام الاثنان في نفس اللحظه

اكتشف صديقي

أنها مرآه بجوار الساقي

فتأمل في كل ما حوله

وتأمل في تفكيره في الشخص المزعوم

نسي صديقي كربه وكان سعيداً

لم أفرح

لماذا نضحك في مواسم البكاء؟؟

لماذا نوهم أنفسنا بالسعادة؟؟

ألكى نكمل الطريق؟؟

ولماذا نكمل من الأساس؟؟

قالت ميرال الطحاوى في روايتها "الباذنجانة الزرقاء

ليس جرماً أن تضل الطريق في غابة مظلمة

أحتاج الآن الى حضن قوى ودافيء

من حبيبة يسع حضنها العالم

ولكنها اختارتنى

احتاج الآن

أن أصلي صلاة لم يصلها أحد من قبل

أحتاج

أن أحبس الله في قلبي

أو حتى

أن أغفو في قلب الله

هناك ٢٧ تعليقًا:

Doaa Ebrahim Aaql يقول...

بوست رائع

إنها ليست اهتراءات

تحياتى

koka يقول...

كثرة الهموم والاحزان تصل بنا فى النهاية إلى نوع من الضحك الهستيرى ..
حتى لو كان بلا سبب يستدعيه .. لكنّا نجد انفسنا نغرق فى ضحك مؤلم .. ليس كأى ضحك

ربما نلجأ إليه هربا من احزاننا .. وربما فى محاولة منا لتغيير الواقع ..
لا اعلم سببه يقينا ..

لكنها حقا ليست اهتراءات .. فكلماتك تحمل الكثير من المعانى ..

horas يقول...

princess dodo:
نورتينى
ورأيك رفع معنوياتى
شكرا

horas يقول...

koka:
ذلك الضحك الذي يقذف بدمعاتنا في نهايته
رساله الهيه لتلطيف الأجواء
كمطر في يوم صيف
لكنه للأسف مؤقت
لا يلبث أن يرحل
تاركاً اياناً
غارقين في محيطات الأحزان

Smr يقول...

مدونتك عاجبانى على فكرة
وحدوتة صاحبك جميلة..
معظمنا بقى كده دلوقتى..بيتلكك علشان يفرح
اقلك انا كنت بعمل ايه علشان افرح..فى السنة اللى فاتت برده واللى بعيدها دلوقتى..اصعب سنة مرت علي فى عمرى كله
كنت قبل ماخرج من البيت اقول يارب يحصل اى حاجة تفرحنى..
وافضل طول الطريق للجامعة ادعى يارب تحصل اى حاجة تفرحنى
وبالصدفة اشوف حد من دفعتى القديمة..بشوفه كتير
او حد يتصل...بيتصل كتير برده
او حتى الاقينى جعانة واشترى حاجة بحبها
وافرح اوى ساعتها واقول الحمدلله ربنا استجابلى..
بتلكك انا عارفة..
بس ساعات بتكون دى الطريقة الوحيدة اللى بتفرح..
ساعات كتير برده فى عز الزنقة والزعل والاكتئاب والاحباط..الاقينى كبرت..وعدى منى كام سنة وناا مش حاسة..لسة فى مكانى عارفة من غير اى تقدم..
بس كبرت..
واتخيل ان انا مت فعلا..وبراجع نفسي
فرحت كام مرة
زعلت كام سنة
كان نفسي فى ايه واتحقق
بلاقى فى اخر ده كله كان نفسي ابقى مبسوطة.او حتى مش زعلانة
وارجع تانى اتلكك علشان افرح..
حاول تتلكك..لغاية لما تلاقى فعلا حاجة تفرحك بجد..الزعل بيخلى الدماغ ماتفكرش كويس..وتشوف نقطة صغيرة سودة فى الدنيا حتى لو الدنيا دى لوحة جميلة
كتاباتك جميلة..
ربنا يوفقك دايما
شجعتنى ان انا اتكلم

spellz يقول...

God
7oras!
enta gamed
seeb l teb yabny we etageh lel fan:D

احيانآ نحتاج الضحك فى احلك اوقات الاكتآب
الاستسلام للآلام هو اسوأ انواع الفشل
خلقنا لنجرب الحياة بكل معانيها الحزينة و الفرحة

حتى و ان صادفنا بعض الاوقات السيئة او معظم اوقانا كانت سيئة
يكفينا لحظة عشناها فى سعادة غامرة على امل ان يسعدنا الحظ و نصبح سعداء
و ترمينا امواج الحياة على كل شطآن الشعور
تارة نملك الدنيا و تارة نرجوا الموت

و ذى ما بيقولوا
Accept the whole package

يكفينا شرف المحاولة

انا بخرف
بس عمومآ اكتر جملة عجبتنى بتاعت

أحتاج
أن أحبس الله في قلبي
أو حتى
أن أغفو في قلب الله

hoda omran يقول...

يمكن ساعات لازم نوهم ان احنا
سعداء عشان نقدر نكمل لكن لو حسينا يوم ان احنا مش قادرين عالوهم ده
يبقى كدة بداية النهاية
مش عيب نضل الطريق لكن العيب ان احنا نوقف ونستسلم ومش ندور عليها
......................
أحتاج
أن أحبس الله في قلبي
أو حتى
أن أغفو في قلب الله
................
تعبير تحفة بجد
تعبير احتضنى فعلا
تحياتتى لروعة اسلوبك

horas يقول...

summer:
متتخيليش ردك أسعدنى أد أيه
بس لحد امتى هنفضل نتلكك
انا بشوف الشباب حواليا عواجيز
عواجيز بجد في سن العشرين

واكيد انا برضه بتلكك
انا لو مش بتلكك
كان زماني دلوقتى
بتفرج عليكوا من فوووووق
من الجنة

horas يقول...

spellz:
متشكر جدا على رأيك فيا
وانا بفكر جديا اسيب الطب
وبالنسبة للحياة
خلقنا لتجرب الحياة فينا الاعيبها ورد فعلنا على ذلك وليس العكس
وأجدك تعيشين أيضا
في انتظار ذلك الأمل الضعيف
انا مللت فعلا من انتظاره
اثنان وعشرون عاما احترف الحزن والانتظار
تحياتى واسعدنى ردك

horas يقول...

همسات
تحليلك للموضوع غاية في الرقي
يبدو اننى فعلا في بداية النهاية
وبالنسبة للتعبير الذى اعجبك
ليس لى اى فضل فيه
فأنال مجرد ناقل


من الأثير
تحياتى وتقديرى

محروس يقول...

تعال وقول تعليقك على
يبقى انت اكيد في مصر

O S A M A يقول...

..ومن منا ياصديقي يحضر مايكتب
..كل مانكتبه يخرج منا عفويا
..ولكنه يعبر وبقوه عن مابداخلنا
..انت لاتشعر بالامان
..وهى تحلم بالحريه
..وهو يخاف من الغد
..وانا اطل في وجه هذا وذاك لـــ اكتب
..هذه هى الحياه كالمرايا
..بل الحياه هى ما الا مرأه كبيره
..يخيل لكل منا انها ملكه وحده
..انها تعكسه وحده
..ولكنها تعكس كل من يمر بها
..ويخيل لنا اننا اجمل واجمل
..كاذبه؟؟خداعه؟؟
..تظهرنا بألف صوره
..والاصل واحد؟؟
..يالنا من حمقي
..اتحسس من بداخلها لتتطابق الاصل مع الصوره
..يتحسسنى من بداخلها ليسكننى
..ابتعد عنه..يمزقنى
انخفض عنها..يتلاشي
..وكل هذا يعكسنى
..ويعكس حاله من الهروووب

غجرية يقول...

so lovely

horas يقول...

osama:
نورتنى ف اول زيارة وياريت متكونش الاخيرة
وفعلا
هى حلقة مفرغة
من الهروب

horas يقول...

محروس:
اكيد هيحصل
شرفتنى بزيارتك

horas يقول...

غجرية:
thank you

DARK يقول...

ياااااااااااه بجد مافيش كلام أقوله
أن أغفو فى قلب الله
ماقريتش تعبير هزنى كده من فتره
إلى الأمام دائما

horas يقول...

dark:
اخجلتم تواضعنا
شكرا بجد

غير معرف يقول...

مدونتك جميلة
بالتوفيق

نهى جمال يقول...

وأحتاج الآن استعادة ما تحطم

ساعات كتيرة أوي بنحتاج

ونحلم
ونضم الحلم جوانا كأنه حقيقة
وساعات بنشوفه حضن بيضمنا جوا أحضان اللي بنحبهم

لكن بنفوق على حضن ايدينا فاضي

فبنسكت

بنسكت

اتمنالك السعادة والرضا من الله

horas يقول...

محمد عيد:
متشكر جدا يا باشا
نورتنى بجد

horas يقول...

نهي:
هل تقصدى السكوت
مثل الذى تسكتيه حاليا؟؟؟؟

غير معرف يقول...

جامده يامحروس. حبيبك

غير معرف يقول...

عارف يامحروس الحالهااللى عاشها صاحبك بتاع اسبانيا ده حسيت بيها بس مش فالمرايا فالازاز بتاع دواليب متحف الباثولوجى وعجبتنى وكنت هاكتبهابس سبقتنى عشان تعرف اننا كلنا فالهوا سوا. حبيبك الجاكت الجلد الاسود

horas يقول...

نورتنى يا جيمى بجد ويارب تكرر الزيارة

vision يقول...

جمييل اوىىىىىىىىىىىىى

horas يقول...

camera girl:
وانا مبسوط انها عجبتك
اوىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى