الأربعاء، ٢٥ يوليو ٢٠٠٧

كلب وحيد يتنفس


بغض النظر عما قاله الفيلسوف (سينيكا)أنه لا يمكن أن يعيش الانسان سعيدا و وحيدا في الوقت ذاته ..فأننى أكون أفضل حالا وأنا وحدي وأفضل حالا هنا لا تعنى ما قد يتبادر الى ذهن البعض من راحه وسعادة وهناء واستمتاع..بالطبع لا..ولكننى أنتج أكثر ..تفكيرى يكون أكثر تنظيما..أكتب أكثر..أدخن أكثر..أأكل أقل..أنام أقل..أعمل أفضل..أحس أن قراري كاملا من رأسي ..تبتعد عنى-ولو قليلا-أشباح التسيير- الموجوده شئت أم أبيت..يسقط من على كاهلى نير المسئوليات التى أزرح تحت وطأتها دون ذنب يُذكر سوى أنني الأخ الأكبر ..تهمه معقولة..أليس كذلك؟؟..حقيقة أنا لست طماعا..لا أطمع في سيارة ولا أموال مكدسة فى البنوك..ولا أولاد طائعون أو غير طائعون-لا أرغب في أبناء من الأساس-ولا زوجة صالحة أو غير صالحة..لا أطمح سوي في عمل يتفق مع ميولى ومواهبى المزعومه..أحبه لأخلص له وأتعب و أجد فيه..لا أرغب في دخل أكثر مما يوفر لى العيش وشراء الكتب والترفيه من حين لآخر ..وامرأه تحبنى مثلما أنا..تحبنى نصف ما سأحبه لها..وتخلص لى مثلما سأخلص لها..عقليتها عالية ومتطورة لتستوعبنى..لا أريدها صارخة الجمال..تتفهم أنني أريد أن اكون وحدى من حين لآخر ..ليست بالطبع كزوجة (نيكوس كازنتزاكيس)مؤلف زوربا اليونانى وغيرها من الروائع والتى لم تكن تراه سوى عشرة أيام في السنه حسب اتفاق أبرموه سُمى بعهد الأيام العشرة ..تُري لو احترقت الشقة..أو وقع البيت ..ماذا سأنقذ غير كتاباتى!!..

هناك ١٤ تعليقًا:

Smr يقول...

ازيك ياحورس
اسمحلى اصص البوست وارد على حتة حتة ..اصل انا طالبة معايا رغي
:
ممكن افضل حالاتك مايكنش فى السعادة والهناء والحركات دى بالنسبة لك
بس ممكن اوى السعادة والهناء بالنسبة ليك..يكونو فى افضل حالاتك..يعنى فى وحدتك
هى متشقلبة شوية بس منطقية
..
احلامك كمان لسة فى اولها..
يعنى عايز حد..بشر..من غير التزامات...عايز حياتك..من غير حياة اى حد تانى معاها
ممكن مع الوقت تلاقى كل حاجة اتغيرت..ماتستغربش ساعتها لو لقيت نفسك برده سعيد..
..
لو الشقة حصلها حاجة..انقذ نفسك..الاصل
واللى بيديلك الهام..ويخليك تكتب


تحياتى ليك..واتمنى مكنش طولت عليك

horas يقول...

شعور السعادة الدائم أو على الاقل المستمر انا مش مؤمن بوجوده اساسا هى بتجيلى لحظات واكون جاحد لو قلت انها مبتجيش بتيجى بس قليل والحمد لله انها بتيجى ..وبالنسبة للأحلام أهى كل يوم بتتغير هو احنا لينا غيرها؟؟ولو الشقه حصلها حاجة هنقذ نفسي واروح اكتب بوست جديد اقول فيه اللى حصل وهستنى ردك عليه!!

نهى جمال يقول...

الوحدة شيء قاتل لو تقمسناه

صحيح مافيش حد مش حاسس دبوقتي بالوحدة بس أحيانا بنحتاج فترات هروب من شعور بعدم اهتمام الآخرين بنا

نيجي للكارثة الثانية
فكرتني بمشكلة البكري

لأنني للأسف البكري
بس مشكلتي إني مش شايفة نفسي أصلح للمنصب مش لشيء إلا إن الصفر لا يعطي قيمة اذا لم يصلح لتغير قيمته لأعلى

تعرف البكري مش مشكلته إنه مطالب يكون القدوة أو إنه يتحمل المسؤلية

مشكلته إنه أول تجربة تربية للوالدين فأحيانا بينسوا حاجة يعلموها ليه

من رأيي أهمها الثقة لأنها نتيجة لخوفهم الطبيعي جدا من عدم قدرتهم على تربيته
بالنسبة للسعادة فلا تعليق بفتقدها كثيرا الأيام ديه
بس ربنا رحيم لو رجعناله

كتاباتك
فكرتني بجملة لأحلام مستغانمي
...
الكتابة شي آخر لم يمنّ به أحد عليّ . نحن نكتب لنستعيد ما أضعناه وما سرق خلسة منّا
...

فاكتب بس يوم ما يتحرق البيت
سيب كتاباتك هيا أصلا محفورة جواك ومعاك قلمك

بس تأكد إنك مفقدتش جزء منك فيها

تحياتي لك

horas يقول...

متعرفيش أنا سعيد أد ايه يا نهي بزيارتك ليا وبتعليقك الرائع ..أنتى عارفه..أنا مؤمن اساسا ان انا مش متربي!!ايوة انا مش متربي ودى مش شتيمة بالعكس انا بفخر بكده عشان كل القيم والحياة والتفكير واى حاجه انا عايش بيها لم يمّن بها أحد علي وانما وضعتها بنفسي في نفسي ..أو بلاش نضحك علي بعض..كُتب علي أن أضعها بنفسي في نفسي وبشكرك جدا يا نهى وبتمنالك السعادة

koka يقول...

المرة دى انت اللى عبرت عن اللى جوايا بأسلوبك :)

شوف يا حورس .. فعلا احيان كتير اوى بتكون الوحدة افضل واريح
لكن اكيد هتيجى عليك ايام لازم هتحتاج فيها حد معاك .. حد يشاركك آلامك قبل افراحك ..حد يكون قلبه عليك وتكون فعلا غالى عنده ..

اما عن بقية البوست .. وعن احلامك فمش هاقولك انها واحد
بس هأقولك انها بتشابه احلامى كتير .. او بمعنى ادق .. بتشابه تفكيرى الحالى لتغيير احلامى المستقبليه :)

وفى النهاية تحياتى ليك :)
وبالمناسبة كمان فى تاج ليك عندى :d عايزة اشوف اجابته منورة مدونتك :p

horas يقول...

ودا فعلا اللى انا قلته..معظم اللى قري البوست افتكر انى عاوز انعزل ..بس انا تقريبا معرفتش اعبر انى عاوز صحبة اختياريه..حد محسش بالوحده وانا معاه لأن الوحدة وسط الناس هى اصعب شيء

spellz يقول...

محادش بيعرف يبدع وحواليه لمة و زحمة
عشان كدة اطمئن انت طبيعى
شكلك عندك موهبة يا ولد كتابتك سلسة و عجبانى
أشباح التسيير فكرتنى بنفسى!

حتى لو كنت طماع فهذا من حقك
أهم حاجة تسعى و تعيش حياتك و تستمتع و تدى غيرك حقه

لأ ماتخافش لو لا قدر الله بيتك حصلوا حاجة هتلاقى حاجات متير تنقذها غير كتاباتك و ناس كمان كتير يساعدوك فى الانقاذ

horas يقول...

الابداع وغيره بيتشوش في وجود اشخاص مقتحمين او غير مرغوبين او حتى غير مراعيين لطبيعة من يتعاملون معه..لان الحياة كلها عشان تتعاش صح فهى نوع راقي جدا ومنحط جدا من الابداع!!تانى حاجة انا مؤمن ان مفيش حد طبيعى وحد مش طبيعى يعنى مفيش مقياس نقيس عليه يأما كلنا كده على بعضنا طبيعيين يأما كلنا كده مش طبيعيين وانا بميل للاختيار التانى وبعدين شرف ليا ان استاذة كبيرة ذيك تشوف ان عندى موهبة..توقيع...الولد

ياسر مدني ...دينامو الإخوان يقول...

الحقيقه إن جيفارا ده كان كلب
ولكن الغزو الفكري الصهيوني الامريكي جعل منه رجل عظيم عند المسلمين فقط
واكيد مماتشي موته رجاله

لا من نذر نفسه لله فقط عاش متعبا ولكنه عاش عظيما ومات عظيما

شكرا
وربنا يكرمك ويعزك

horas يقول...

أ/ياسر كما قال فولتير قد اختلف معك في الرأى ولكننى اموت فداء ابداءك اياه ..ثانيا مش شايف ان كلامك فيه تناقض حاد ان الامبرياليه الامريكيه والصهيونيه تروج لقطب من اقطاب الاشتراكية الثورية..ثالثا من مات فداء ارضه فهو شهيد مابالك بمن مات فداء المظلومين أيما كانوا..سعيد جدا بزيارتك واتمنالك السعادة

noOr يقول...

ان يتركك الغير و يبتعدون فتصير وحيدا هو شعور قاس جدا

ان تتكرك الاخرين باحمالهم الزائدة و التى لا تستطيع ان تطالبهم بغرامة عليها .. و ترحل انت لتصير و حيد
هو ايضا تصرف قاس
فى الحالتين تمر المواقف و نحيا

و نرحل

على فكرةانا مبعرفش اعمل اى حاجة بشكل ارضى عنه الا اما بكون لوحدى :D

hoda omran يقول...

هو ليه الاسم كلب وحيد يتنفس؟؟؟؟؟
يمكن اجمل الاوقات لما تكون لوحدك بس الناس مش بتتقبل ده ومش بيعجبها ده
يبقى اكسب راحتى وسعادتى ولا اكسب الناس؟؟؟
انا من رأيي أكسب سعادتى ان جت
:)
واكيد لحظات نحتاج الناس معانا عشان فى وجودهم بيتحقق السعادة
يبقى احنا فى الاخر ومن الاصل بنبحث عن سعادتنا احنا سواء من خلالنا احنا
او من خلال الاخرين

تحياتى ليك ولكتابتك الجميلة فعلا

horas يقول...

اسعدتنى زيارتك نور..فعلا كل المواقف تمر ولكن الفيصل في كيفية المرور ..هل تمر سهلة لذيذة تدغدغ مشاعرنا أم تدهس أعصابنا وتعجل بالرحيل؟؟؟

horas يقول...

هدى ..أخجلتينى بآرائك الجميلة وسعيد بزيارتك واتمنى تكرارها